Vacatures

5 steengoede content marketing tips!

Met content marketing zorg je ervoor dat je regelmatig updates online publiceert met relevante en interessante content voor jouw doelgroep. Maar wat als je nu content wilt gaan maken en je zit in een saaie markt zoals bijvoorbeeld verzekeringen of kantoorartikelen?

Een saaie markt biedt meer kansen

Het is uiteraard makkelijker om content te schrijven voor websites over mode, politiek, entertainment, gaming, etc. dan voor bijvoorbeeld een website over verzekeringen of kantoorartikelen.

Maar als je in een saaie markt zit, is het voordeel dat er ook vaak minder concurrentie is! Er zullen natuurlijk nog altijd concurrerende bedrijven aanwezig zijn in jouw markt maar door zelf regelmatig originele content te publiceren, onderscheid je jezelf al snel ten opzichte van jouw concurrenten en boek je dus sneller succes.

In dit artikel ga ik in op tips om content te realiseren als je in een saaie markt zit.

 

Tip 1: Los problemen op

Probeer uit te zoeken wat de problemen van jouw klanten zijn. Waar slapen ze slecht over? Wat houdt ze echt bezig? Stel je wilt content realiseren voor de autoverzekeringsmarkt. Jouw klanten zijn dan op zoek naar zekerheid (een uitgebreid thema!) en worstelen met vragen zoals: wat gebeurt er als mijn auto pech heeft? Of: waar moet ik aan denken als ik op wintersport ga met mijn auto? Maak hiervoor extra content en plaats die op jouw website.

Een ander voorbeeld: je kunt misschien niet enorm veel blogartikelen schrijven als jouw bedrijf verpakkingsdozen verkoopt. In plaats van het schrijven over een verpakkingsdoos, kun je schrijven over tips bij verhuizen want een deel van de klanten gebruikt verpakkingsdozen hiervoor. En als je aan verhuizen denkt, dan komen er denk ik al weer een heleboel problemen bij je op waar je ook content voor kunt realiseren. Die problemen hebben niet meteen met jouw producten te maken maar wel met waar jouw producten uiteindelijk gebruikt voor gaan worden.

Tip 2: Schrijf altijd relevante content

Het lijkt zo makkelijk om content te realiseren die breder van opzet is en dus minder te maken heeft met jouw markt omdat dat makkelijker te maken is. Het is echter aan te raden om altijd content te realiseren die gerelateerd is aan jouw markt. Op korte termijn kan dit misschien wel extra bezoekers opleveren maar deze bezoekers zullen uiteindelijk niet geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Schrijf dus niet over andere populaire onderwerpen die niets met jouw markt te maken hebben: blijf relevant.

Schrijven is daarbij niet het énige wat je kunt doen om content te realiseren. Als je jezelf prettiger voelt voor een camera, waarom maak je dan geen originele videoboodschap? Laat jouw bezoekers zien hoe gepassioneerd je bent over jouw eigen product. Hiermee onderscheid je jezelf weer ten op zichte van de rest in jouw markt.

Tip 3: Realiseer uitgebreide content met cijfers en infographics

Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw content ook echt jouw lezers iets bijbrengt? Dit kun je doen door jouw content te onderbouwen met cijfers, infographics of door nog uitgebreidere, diepgaande content te realiseren dan je wellicht in eerste instantie van plan was.

Een infographic geeft een informatieve weergave van verschillende gegevens met een combinatie van tekst en beeld. Mensen houden ervan om cijfers en grafieken te lezen en dit maakt jouw artikel hierdoor ook een stuk leesbaarder.

Inhoudelijk kun je ook uitgebreide “how-to” artikelen en artikelen met (top)lijstjes realiseren. Ga daarbij echt in diepte om de doelgroep jouw kennis over te brengen.

Je kunt jouw bezoekers ook aanzetten om aan verschillende acties deel te nemen. Bijvoorbeeld een fotowedstrijd of een andere manier om iets te winnen.

Het aanbieden van tools op jouw website is ook een mooie vorm van content. Als je in de verzekeringsmarkt zit, plaats dan een tool op jouw website waardoor mensen kunnen berekenen wat ze kunnen besparen door bij jou klant te worden.

En als je in de zakelijke dienstverlening werkt als coach, trainer of adviseur kun je een tool in de vorm van een online quickscan ontwikkelen die aan de hand van een aantal vragen een kort advies geeft en vervolgens de mogelijkheid biedt om een afspraak met je te maken.

In het verleden heb ik zo’n tool gerealiseerd voor de Zinspiratie coachingssite met een levensgebieden test. Aan de hand van een aantal vragen krijg je inzicht in je huidige situatie en je gewenste situatie op zes levensgebieden zoals je werk, relaties en je leefwijze via een PDF rapport. Deze test heeft inmiddels veel inkomende links opgeleverd en wordt nog elke dag ingevuld: een mooie manier om potentiële klanten te werven!

Tip 4: Doe iets onverwachts, wees creatief!

Wat als je nu content realiseert die jouw doelgroep juist niet verwacht? Reken maar dat je dan bezoekers en links krijgt naar jouw artikelen!

Eén van de bekendste voorbeelden hiervan is Blendtec met hun “Will It Blend” filmpjes waarin ze iPads en iPhones in hun blender stoppen. Een ander voorbeeld is het geanimeerde poppenfilmpje van Agilent, een bedrijf dat apparaten maakt om metingen te doen in o.a. laboratoria. Dat klinkt op het eerste gezicht misschien niet als een spannende markt en je verwacht dan al helemaal niet dat ze zo’n opvallende video maken.

Het maken van filmpjes is wellicht iets boven jouw budget. Daarom een ander voorbeeld voor als je echt niets creatiefs over bijvoorbeeld kantoorartikelen kunt schrijven. Als je kantoorartikelen online verkoopt, verkoop je waarschijnlijk ook duct tape. De populaire TV-serie Dexter over een seriemoordenaar die bij de politie in Miami werkt, gebruikt ook af en toe duct tape voor zijn slachtoffers. Waarom schrijf je niet een artikel met voorbeelden waar Dexter duct tape voor gebruikt heeft? (Uiteraard wel met een disclaimer dat jouw duct tape hiervoor absoluut niet gebruikt mag worden) :) Reken maar dat dit deelbare content zal zijn!

Tip 5: Tools die je kunnen helpen bij de realisatie van content

Het moeilijkste is natuurlijk het bedenken en realiseren van originele, relevante content. Een manier om inspiratie op te doen is door te kijken op concurrerende blogs en te achterhalen welke artikelen daar populair zijn. Vervolgens kun je deze onderwerpen verder gaan uitdiepen. Kijk ook vooral eens hoe buitenlandse concurrenten dit doen.

Een andere manier is de zoekfunctie van Twitter gebruiken en te achterhalen waar mensen over praten in relatie tot jouw markt. Welke onderwerpen zijn er populair?

Yahoo Answers is ook een mooie dienst om te kijken naar vragen en antwoorden binnen jouw vakgebied. In Nederland kun je hiervoor terecht op Goeievraag.nl, alhoewel het aanbod beperkt is ten op zichte van Yahoo Answers.

Als laatste zou je ook nog kunnen kijken in de boekensectie van Amazon.com. Er zijn vast ook boeken geschreven over jouw vakgebied. Kijk naar populaire boeken en dan met name naar de inhoudsopgave die je gratis kunt inzien. Hier heb je wellicht al een aantal goede onderwerpen te pakken voor jouw content!

Bonus Tip: publiceer ook op andere websites

Zorg ervoor dat je jouw content ook plaatst op andere relevante blogs: hierdoor vergroot je jouw bereik. Dit wordt gastbloggen genoemd. Hierdoor krijg je meer links en bezoekers naar jouw website waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt.

Mocht jouw markt zo klein zijn dat er weinig mogelijkheden zijn om gastartikelen te plaatsen, kijk dan wat breder. Of kijk of je een haakje kunt vinden naar de actualiteit. Meer over het het plaatsen van artikelen op andere sites lees je in mijn Ultieme Gastblog Gids.

Conclusie

Er is niet zoiets als een saaie markt. Wees creatief en investeer jouw tijd en energie in het maken van relevante content voor jouw doelgroep en je zult zien dat je hiervan binnen 3 tot 6 maanden de vruchten gaat plukken.

Je hebt nu een aantal manieren content te realiseren in een saaie markt zit. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, vragen of tips hierover. Ga naar de website van Frank om te reageren.

Artikel is geschreven door Frank Husmann

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *